WEKO3
アイテム
学生の児童文化財・パペットについての意識調査
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000122
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000122989c0d4a-4a91-434c-9c80-00c6ce622331
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-03-28 | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | 学生の児童文化財・パペットについての意識調査 | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 言語 | ||||||||
| 言語 | jpn | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | 幼児と言葉 | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | 児童文化財 | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | パペット | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | 学生の意識 | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | young children and language | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | children’s cultural assets | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | puppets | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | student awareness | |||||||
| 資源タイプ | ||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
| アクセス権 | ||||||||
| アクセス権 | open access | |||||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||
| その他(別言語等)のタイトル | ||||||||
| その他のタイトル | Survey of students’ attitudes towards children’s cultural assets and puppets | |||||||
| 言語 | en | |||||||
| 著者 |
吉田 浩一
× 吉田 浩一
|
|||||||
| 著者(英) | ||||||||
| 姓名 | Koichi YOSHIDA | |||||||
| 言語 | en | |||||||
| 抄録 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | 本研究は、児童文化財の一つであるパペットについて学生の意識を調査したものである。学生なりにパペッ トのよさやパペット活用の保育実践をイメージしていることが分かった。パペットについての興味関心や実 践意欲は、過去のパペット活用の経験や人形劇の経験とは相関関係がないことも明らかになった。また、パ ペット活用に興味関心が高い学生ほど、実践意欲が高いことも明らかになった。パペットのみならず、児童 文化財である絵本の読み聞かせ、紙芝居、エプロンシアター、パネルシアターにおいても興味関心と実践意 欲が相関関係にあった。保育士資格をめざす学生全員が、児童文化財に対する興味関心や実践意欲が高いわ けではない。そのため、授業の工夫改善や授業後の意識の変容についての調査が、今後の課題である。 |
|||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 抄録 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | This study investigated students’ attitudes toward puppets, which are a type of cultural asset for children. It was found that students have their own image of the benefits of puppets and how they can be used in childcare practice. It was also found that interest in puppets and willingness to put them into practice did not correlate with past experience using puppets or puppet shows. It was also found that the more interested students were in using puppets, the more willing they were to put them into practice. There was a correlation not only between interest and willingness to put into practice in puppets, but also in children’s cultural asset picture book readings, Kamishibai (paper theater), apron theater, and panel theater. Not all students aiming to become childcare workers have a high interest in children’s cultural assets or a high willingness to put them into practice. Therefore, future issues will include improving lesson methods and investigating changes in attitudes after lessons. |
|||||||
| 言語 | en | |||||||
| bibliographic_information |
ja : 九州女子大学紀要 en : Bulletin of Kyushu Women's University 巻 61, 号 2, p. 1-10, 発行日 2025-02-21 |
|||||||
| 出版者 | ||||||||
| 出版者 | 九州女子大学 | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| item_10002_source_id_9 | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||
| 収録物識別子 | 1884-0159 | |||||||
| item_10002_source_id_11 | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
| 収録物識別子 | AA12452639 | |||||||