ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 九州女子大学紀要(Print edition:ISSN 1884-0159 Online edition:ISSN 2760-411X)
  3. 61巻2号

「読むこと」領域における「単元ゴールの言語活動」の検討 ―5年生の物語教材『たずねびと』の場合―

https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000126
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000126
3a17e5b7-226f-4ab9-88fe-f58ecde30293
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo61-2-4.pdf kiyo61-2-4.pdf (1.8 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-03-28
タイトル
タイトル 「読むこと」領域における「単元ゴールの言語活動」の検討 ―5年生の物語教材『たずねびと』の場合―
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Unit goal language activity
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 deepen the children’s reading
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル Examination of “Language activities for unit goals” in the “reading” area – In the case of the story material “ Tazunebito “ for fifth graders –
言語 en
著者 内田 由香利

× 内田 由香利

ja 内田 由香利

Search repository
著者(英)
姓名 Yukari UCHIDA
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿は、児童が主体的に教材文を読み深めていくための「単元ゴールの言語活動」について、5年生の物
語教材である「たずねびと」を例として授業を構想したものである。「作者になって、あとがきを書く」と
いう目的を明確にした単元ゴールの言語活動を設定した。さらに、実際に作者に送付することを想定し、相
手の反応があるかもしれないという本物感のある活動にした。単元の導入時にゴールを示し、それに向かっ
て見通しをもって学習を進めることで、児童自らも学習を調整しやすくもなると考える。単元名についても
「『たずねびと』を読み深め、作者になって『あとがき』を書こう」と設定することで、「作者の思いを考え
ながら読み進める」という児童自身の読みの視点も明確になる。単元ゴールの言語活動の内容を単元名とし
て提示し、学習の見通しをもたせることが、児童の興味・関心の高まりや読みの深まりにつながるかについ
ては、今後の実践により検証していきたい。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper proposes a lesson plan for“ language activities for unit goals” that encourages children to take
the initiative in reading and deepening their understanding of texts, using the 5th grade story“ Tazunebito” as
an example to plan lessons. First, the unit goal language activity was set with a clear objective of“ becoming
the author and writing an afterword.” Then, by setting the actually sending the afterword to the author, it was
made into a real activity that might elicit a reaction from the author. By showing the goal at the beginning of
the unit and proceeding with the study with a foresight toward that goal, it is believed that it will be easier for
the children to adjust their own study. The unit name was also set as “Read ‘Tazunebito’ Deeply, and
becoming the Author and Writing an Afterword,” which clarified the children’s own reading perspective of
“reading while thinking about the author’s thoughts.” We would like to verify in future practice whether
presenting the content of the language activities for unit goals as the unit name and giving a foresight to the
study will lead to increased interest and deeper reading for children.
言語 en
bibliographic_information ja : 九州女子大学紀要
en : Bulletin of Kyushu Women's University

巻 61, 号 2, p. 27-35, 発行日 2025-02-21
出版者
出版者 九州女子大学
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1884-0159
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12452639
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-28 05:17:39.408565
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3