WEKO3
アイテム
「読むこと」領域における「単元ゴールの言語活動」の検討 ―5年生の物語教材『たずねびと』の場合―
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000126
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/20001263a17e5b7-226f-4ab9-88fe-f58ecde30293
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-03-28 | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | 「読むこと」領域における「単元ゴールの言語活動」の検討 ―5年生の物語教材『たずねびと』の場合― | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 言語 | ||||||||
| 言語 | jpn | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | Unit goal language activity | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | deepen the children’s reading | |||||||
| 資源タイプ | ||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
| アクセス権 | ||||||||
| アクセス権 | open access | |||||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||
| その他(別言語等)のタイトル | ||||||||
| その他のタイトル | Examination of “Language activities for unit goals” in the “reading” area – In the case of the story material “ Tazunebito “ for fifth graders – | |||||||
| 言語 | en | |||||||
| 著者 |
内田 由香利
× 内田 由香利
|
|||||||
| 著者(英) | ||||||||
| 姓名 | Yukari UCHIDA | |||||||
| 言語 | en | |||||||
| 抄録 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | 本稿は、児童が主体的に教材文を読み深めていくための「単元ゴールの言語活動」について、5年生の物 語教材である「たずねびと」を例として授業を構想したものである。「作者になって、あとがきを書く」と いう目的を明確にした単元ゴールの言語活動を設定した。さらに、実際に作者に送付することを想定し、相 手の反応があるかもしれないという本物感のある活動にした。単元の導入時にゴールを示し、それに向かっ て見通しをもって学習を進めることで、児童自らも学習を調整しやすくもなると考える。単元名についても 「『たずねびと』を読み深め、作者になって『あとがき』を書こう」と設定することで、「作者の思いを考え ながら読み進める」という児童自身の読みの視点も明確になる。単元ゴールの言語活動の内容を単元名とし て提示し、学習の見通しをもたせることが、児童の興味・関心の高まりや読みの深まりにつながるかについ ては、今後の実践により検証していきたい。 |
|||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 抄録 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | This paper proposes a lesson plan for“ language activities for unit goals” that encourages children to take the initiative in reading and deepening their understanding of texts, using the 5th grade story“ Tazunebito” as an example to plan lessons. First, the unit goal language activity was set with a clear objective of“ becoming the author and writing an afterword.” Then, by setting the actually sending the afterword to the author, it was made into a real activity that might elicit a reaction from the author. By showing the goal at the beginning of the unit and proceeding with the study with a foresight toward that goal, it is believed that it will be easier for the children to adjust their own study. The unit name was also set as “Read ‘Tazunebito’ Deeply, and becoming the Author and Writing an Afterword,” which clarified the children’s own reading perspective of “reading while thinking about the author’s thoughts.” We would like to verify in future practice whether presenting the content of the language activities for unit goals as the unit name and giving a foresight to the study will lead to increased interest and deeper reading for children. |
|||||||
| 言語 | en | |||||||
| bibliographic_information |
ja : 九州女子大学紀要 en : Bulletin of Kyushu Women's University 巻 61, 号 2, p. 27-35, 発行日 2025-02-21 |
|||||||
| 出版者 | ||||||||
| 出版者 | 九州女子大学 | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| item_10002_source_id_9 | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||
| 収録物識別子 | 1884-0159 | |||||||
| item_10002_source_id_11 | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
| 収録物識別子 | AA12452639 | |||||||