WEKO3
アイテム
アクティブ・ラーニングの主観的評価と授業満足度の 関連性についての研究 -授業計画立案のための批判的検討-
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000128
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000128c7451e1c-20e0-4b52-81ba-09ee9c1f1c55
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-03-28 | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | アクティブ・ラーニングの主観的評価と授業満足度の 関連性についての研究 -授業計画立案のための批判的検討- | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 言語 | ||||||||
| 言語 | jpn | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | アクティブ・ラーニング | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | 重回帰分析 | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | 二項ロジスティック回帰分析 | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | multiple regression analysis | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | binomial logistic regression analysis | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | Active learning | |||||||
| 資源タイプ | ||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
| アクセス権 | ||||||||
| アクセス権 | open access | |||||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||
| その他(別言語等)のタイトル | ||||||||
| その他のタイトル | Research on the relationship between subjective evaluation of active learning and lesson satisfaction. – A critical examination of active learning lesson planning – | |||||||
| 言語 | en | |||||||
| 著者 |
冨山 禎信
× 冨山 禎信
|
|||||||
| 著者(英) | ||||||||
| 姓名 | Yoshinobu TOMIYAMA | |||||||
| 言語 | en | |||||||
| 抄録 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | 本研究の研究動機は、アクティブ・ラーニングに対する学生の評価は授業満足にどのような影響を与え ているのか、さらには授業満足の高位な学生たちはアクティブ・ラーニングに埋め込まれているどの内的要 因に影響をうけているのか、という点に疑問を持ったことである。これを定量的に明示するため「総合的授 業満足度」尺度を開発して目的変数とするとともに、既存のアクティブ・ラーニング授業評価尺度を説明変 数として用い重回帰分析及び二項ロジスティック回帰分析を行った。その結果、「総合的授業満足」と「学 びの見通しと振り返り」「主体的・対話的な学び」との関連性が示された。これらの要因の質を高めること により、授業満足も高まることを示唆する結果となった。ただし、「総合的授業満足度」に対する関連性は「学 びの見通しと振り返り」のほうが強く検出されている。そのため、授業計画を立案する場合に一般に重視さ れている「主体的・対話的な学び」そのものより、「学びの見通しと振り返り」の内容に力を傾注したほうが、 学生の授業満足は高まると考えられる。 |
|||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 抄録 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | The motivation for this study was the question of how students’ evaluations of active learning affect their class satisfaction, and what internal factors embedded in active learning influence students’ high levels of class satisfaction. In order to quantitatively clarify this, we developed an“ overall class satisfaction” scale and used it as the objective variable, and conducted multiple regression analysis and binomial logistic regression analysis using existing active learning class evaluation scales as explanatory variables. The results showed that “overall class satisfaction” was related to “outlook on learning and reflection” and “independent and interactive learning. The results suggest that improving the quality of these factors will also increase class satisfaction. However, the stronger relationship to “overall class satisfaction” was detected for “learning outlook and reflection. Therefore, it is thought that students’ class satisfaction will increase if more emphasis is placed on the content of “outlook on learning and reflection,” rather than on “independent and interactive learning” itself, which is generally emphasized when planning a class. |
|||||||
| 言語 | en | |||||||
| bibliographic_information |
ja : 九州女子大学紀要 en : Bulletin of Kyushu Women's University 巻 61, 号 2, p. 49-57, 発行日 2025-02-21 |
|||||||
| 出版者 | ||||||||
| 出版者 | 九州女子大学 | |||||||
| item_10002_source_id_9 | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||
| 収録物識別子 | 1884-0159 | |||||||
| item_10002_source_id_11 | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
| 収録物識別子 | AA12452639 | |||||||