ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 九州女子大学紀要(Print edition:ISSN 1884-0159 Online edition:ISSN 2760-411X)
  3. 61巻2号

アクティブ・ラーニングの主観的評価と授業満足度の 関連性についての研究 -授業計画立案のための批判的検討-

https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000128
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000128
c7451e1c-20e0-4b52-81ba-09ee9c1f1c55
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo61-2-6.pdf kiyo61-2-6.pdf (1.6 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-03-28
タイトル
タイトル アクティブ・ラーニングの主観的評価と授業満足度の 関連性についての研究 -授業計画立案のための批判的検討-
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 アクティブ・ラーニング
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 重回帰分析
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 二項ロジスティック回帰分析
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 multiple regression analysis
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 binomial logistic regression analysis
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Active learning
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル Research on the relationship between subjective evaluation of active learning and lesson satisfaction. – A critical examination of active learning lesson planning –
言語 en
著者 冨山 禎信

× 冨山 禎信

ja 冨山 禎信

Search repository
著者(英)
姓名 Yoshinobu TOMIYAMA
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の研究動機は、アクティブ・ラーニングに対する学生の評価は授業満足にどのような影響を与え
ているのか、さらには授業満足の高位な学生たちはアクティブ・ラーニングに埋め込まれているどの内的要
因に影響をうけているのか、という点に疑問を持ったことである。これを定量的に明示するため「総合的授
業満足度」尺度を開発して目的変数とするとともに、既存のアクティブ・ラーニング授業評価尺度を説明変
数として用い重回帰分析及び二項ロジスティック回帰分析を行った。その結果、「総合的授業満足」と「学
びの見通しと振り返り」「主体的・対話的な学び」との関連性が示された。これらの要因の質を高めること
により、授業満足も高まることを示唆する結果となった。ただし、「総合的授業満足度」に対する関連性は「学
びの見通しと振り返り」のほうが強く検出されている。そのため、授業計画を立案する場合に一般に重視さ
れている「主体的・対話的な学び」そのものより、「学びの見通しと振り返り」の内容に力を傾注したほうが、
学生の授業満足は高まると考えられる。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The motivation for this study was the question of how students’ evaluations of active learning affect their
class satisfaction, and what internal factors embedded in active learning influence students’ high levels of
class satisfaction. In order to quantitatively clarify this, we developed an“ overall class satisfaction” scale and
used it as the objective variable, and conducted multiple regression analysis and binomial logistic regression
analysis using existing active learning class evaluation scales as explanatory variables. The results showed
that “overall class satisfaction” was related to “outlook on learning and reflection” and “independent and
interactive learning. The results suggest that improving the quality of these factors will also increase class
satisfaction. However, the stronger relationship to “overall class satisfaction” was detected for “learning
outlook and reflection. Therefore, it is thought that students’ class satisfaction will increase if more emphasis
is placed on the content of “outlook on learning and reflection,” rather than on “independent and interactive
learning” itself, which is generally emphasized when planning a class.
言語 en
bibliographic_information ja : 九州女子大学紀要
en : Bulletin of Kyushu Women's University

巻 61, 号 2, p. 49-57, 発行日 2025-02-21
出版者
出版者 九州女子大学
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1884-0159
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12452639
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-28 05:44:11.002882
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3