WEKO3
アイテム
董其昌「楷書千字册」に見る書法研究
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000132
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000132ab1edbc4-d27e-4f34-bca5-0eaa944d565d
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-03-28 | |||||||||
| タイトル | ||||||||||
| タイトル | 董其昌「楷書千字册」に見る書法研究 | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 言語 | ||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||
| キーワード | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 董其昌 | |||||||||
| キーワード | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 董其昌臨「楷書千字册」 | |||||||||
| キーワード | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 『画禅室随筆』 | |||||||||
| キーワード | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 千字文 | |||||||||
| キーワード | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 虞世南 | |||||||||
| キーワード | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 褚遂良 | |||||||||
| キーワード | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 初唐三大家 | |||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
| アクセス権 | ||||||||||
| アクセス権 | open access | |||||||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
| その他(別言語等)のタイトル | ||||||||||
| その他のタイトル | The Study of Calligraphy in Dong Qichang’s “Thousand Character Essay in Regular Script” | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 著者 |
古木 誠彦
× 古木 誠彦
× 上野 あゆみ
|
|||||||||
| 著者(英) | ||||||||||
| 姓名 | Masahiko KOKI | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 著者(英) | ||||||||||
| 姓名 | Ayumi UENO | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 抄録 | ||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
| 内容記述 | 本研究は、中国明時代の書家董其昌(1555 - 1636)の臨書学習の特長について、「楷書千字册」を取り 上げ、その跋文から董其昌の技法・書風について精査・究明した。「楷書千字册」跋文には、虞世南(558 - 638)と褚遂良(596 - 658)の融合による書作と記されている。よって、虞・褚を中心に董其昌の初 唐の三大家に関する学書歴を整理し、董其昌の年齢区分ごとの学書の傾向と、三大家各人の書に対する董 其昌自身の学書のねらいを推定できた。このことにより、董其昌の作品と学書に関する新たな視点を究明 した。 「楷書千字册」の分析結果として、作品の字間・行間といった「空間処理」「作品構成」については、従 来の董其昌自身の形式に拠りながら、全体的に最も近似した要素を持つのは「虞世南」であった。また、 線の抑揚が明瞭な横画や、左右の払いなど、ゆったりと伸びやかな印象を与える要素は、「褚遂良」との近 似性を見出すことができた。 |
|||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 抄録 | ||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
| 内容記述 | This study examines the characteristics of the calligraphy of Dong Qichang (1555-1636), a calligrapher of the Ming dynasty in China, and examines his techniques and style based on his “Kai-Shu (standard style) 1,000-Character Album” and the inscription’s afterword. The “Kai-Shu 1,000-Character Album” inscription states that the work is a fusion of the works of Yu Shinan (558-638) and Chu Chiliang (596-658). Thus, we were able to estimate the trends of Dong Qichang’s calligraphy according to his age group, as well as his own intentions for his calligraphy in relation to the calligraphy of each of the three great masters. This has enabled us to determine new perspectives on Dong Qichang’s works and calligraphy. As a result of the analysis of the “Kai-Shu(standard style ) 1,000 Character Album,” it was found that while the “spatial processing” and “composition” of the work, such as the spacing between characters and lines, were based on Dong Qichang’s own traditional style, the work with the most similar elements overall was“ Yu Shinan”. In addition, the elements that give the impression of a relaxed and extended impression, such as the horizontal lines with clear intonation and the brushwork on the left and right sides, can be found to be similar to those of“ Chu Chiliang”. |
|||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| bibliographic_information |
ja : 九州女子大学紀要 en : Bulletin of Kyushu Women's University 巻 61, 号 2, p. 91-104, 発行日 2025-02-21 |
|||||||||
| item_10002_source_id_9 | ||||||||||
| 収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||
| 収録物識別子 | 1884-0159 | |||||||||
| item_10002_source_id_11 | ||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
| 収録物識別子 | AA12452639 | |||||||||