WEKO3
アイテム
カナダにおける「気候正義教育」の学習構成 ─ブリティッシュ・コロンビア州 ”Climate Justice in BC” を事例に─
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000134
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/20001348f8e6d2c-ddb7-4047-a54d-317143860564
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-03-28 | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | カナダにおける「気候正義教育」の学習構成 ─ブリティッシュ・コロンビア州 ”Climate Justice in BC” を事例に─ | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 言語 | ||||||||
| 言語 | jpn | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | 気候正義(climate justice) | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | 学習構成 | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | 社会科 | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | カナダ | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | climate justice | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | learning structure | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | Social Studies | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | Canada | |||||||
| 資源タイプ | ||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
| アクセス権 | ||||||||
| アクセス権 | open access | |||||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||
| その他(別言語等)のタイトル | ||||||||
| その他のタイトル | The structure of climate justice education in Canada | |||||||
| 言語 | en | |||||||
| 著者 |
押井 那歩
× 押井 那歩
|
|||||||
| 著者(英) | ||||||||
| 姓名 | Nao OSHII | |||||||
| 言語 | en | |||||||
| 抄録 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | 本研究は,カナダのブリティッシュ・コロンビア州で開発された気候正義教育の学習プログラ ム”Climate Justice in BC” を事例として,カナダにおける気候正義教育の学習構成を明らかにすることを 目的とする。 近年深刻化する気候変動への対応として,国際的に注目されている概念に「気候正義(climate justice)」 がある。経済的・文化的・社会的な差別・抑圧の構造に基づく不公正な負荷や被害を縮減し,各国の状況や 社会的分脈を勘案した公正な緩和・適応策の構築を志向する概念である。この「気候正義」に基づいて気候 変動の問題性を理解し,解決策を構築する資質・能力の育成を目的とする教育が「気候正義教育」である。 本研究では,カナダ・ブリティッシュコロンビア州の気候正義教育プログラム”Climate Justice in BC” を 分析することにより,気候正義教育の学習構成として,①「気候正義」概念の理解を深める学習,②「気候 正義」を視点とした社会事象の分析的探究を行う学習,③社会の仕組みや制度の変革に向けた方法を検討す る学習という三つの学習が順次性をもって構成されることを明らかにした。 |
|||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 抄録 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | This paper aims to clarify the learning structure of the climate justice education in Canada. Climate justice is a concept that has attracted international attention in response to the increasingly serious climate change issue in recent years. This concept aims to reduce unfair burdens and damages based on structures of discrimination and oppression, and to develop fair mitigation and adaptation measures that consider social contexts. Climate justice education is education that aims to develop the ability to understand the problems of climate change and develop solutions based on climate justice. This paper analyzed the “Climate Justice in BC” climate justice education program in British Columbia, Canada, and clarified the following. That is, the learning of climate justice education is composed of three sequential learning activities: 1) learning to deepen understanding of the concept of climate justice, 2) learning to analytically explore social phenomena from the perspective of climate justice, and 3) learning to consider methods for transforming social structures and institutions. |
|||||||
| 言語 | en | |||||||
| bibliographic_information |
ja : 九州女子大学紀要 en : Bulletin of Kyushu Women's University 巻 61, 号 2, p. 111-124, 発行日 2025-02-21 |
|||||||
| 出版者 | ||||||||
| 出版者 | 九州女子大学 | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| item_10002_source_id_9 | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||
| 収録物識別子 | 1884-0159 | |||||||
| item_10002_source_id_11 | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
| 収録物識別子 | AA12452639 | |||||||