ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 九州女子大学紀要(Print edition:ISSN 1884-0159 Online edition:ISSN 2760-411X)
  3. 62巻1号

バランスバイクを用いた未就学児の体力効果について -発達障害児に対する運動支援について-

https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000170
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000170
e9c641ef-57ec-45e0-b23a-55a010158bff
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo62-1-1.pdf kiyo62-1-1.pdf (2.7 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-10-03
タイトル
タイトル バランスバイクを用いた未就学児の体力効果について -発達障害児に対する運動支援について-
言語 ja
言語
言語 eng
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 発達障害児
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 未就学児
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 運動
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 バランスバイク
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Children with developmental disorders
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 preschool-aged children
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 exercise
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 balance bike
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル Effects of Balance Bikes on Physical Fitness in Preschool-Aged Children ― On Exercise Support for Children with Developmental Disabilities ―
言語 en
著者 藤野 雅広

× 藤野 雅広

ja 藤野 雅広

Search repository
疋田 晃久

× 疋田 晃久

ja 疋田 晃久

Search repository
船津 京太郎

× 船津 京太郎

ja 船津 京太郎

Search repository
著者(英)
姓名 Masahiro FUJINO
言語 en
著者(英)
姓名 Akihisa HIKITA
言語 en
著者(英)
姓名 Kyotaro FUNATSU
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 近年では、発達障害の子どもの二次的な問題防止には、発達障害に関する理解が必要不可欠であることが
指摘されている。発達障害の5歳児の特徴として、対人的トラブル、落ち着きのなさ、衝動性等の指摘、不
器用さが報告がされている。「体力・運動能力調査」によれば、幼児期の運動能力の低下が問題視されている。
就学前の幼児を対象として、二輪車は注意力や自己抑制能力の改善を促し、幅広い情報処理能力が求められ
る。
 本研究では就学前の発達障害の幼児を対象に、二輪車(バランスバイク)を取り入れた運動をおこない、
運動機能の向上と操作処理能力の向上を目指し、運動支援を展開することを目的とした。
 結果および考察は、各群ともに1年間での体力は増加傾向を示す結果であった。効果的な支援を考える上
で、療育プログラムの中に運動実施することは、子どもの発育発達に必要不可欠である。様々な経験をつむ
ことで特性に応じた指導内容をおこなうことで、自己肯定感を養うことが出来ると考えている。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In recent years, it has been pointed out that understanding developmental disorders is essential for
preventing secondary issues in children with developmental disorders. Characteristics commonly observed in
five-year-old children with developmental disorders include interpersonal conflicts, restlessness, impulsivity,
and clumsiness. According to the“ Survey on Physical Fitness and Athletic Ability,” the decline in motor skills
among Preschool-Aged Children has become a concern. When used by Preschool-Aged Children, two-wheeled
vehicles require a broad range of information-processing abilities and are considered effective in promoting
improvements in attention and self-regulation skills.
This study aimed to develop an exercise support program incorporating the use of two-wheeled vehicles
(balance bikes) for Preschool-Aged Children with developmental disorders, with the objective of enhancing
both motor function and processing abilities.
The results and discussion demonstrated a consistent increase in physical fitness over the course of one
year across all groups. To develop effective support strategies, implementing physical activity within
therapeutic programs is considered indispensable for the healthy growth and development of children. It is
believed that by accumulating diverse experiences and receiving instruction tailored to their individual
characteristics, children can develop a stronger sense of self-esteem.
言語 en
bibliographic_information ja : 九州女子大学紀要
en : Bulletin of Kyushu Women's University

巻 62, 号 1, p. 1-6, ページ数 6, 発行日 2025-09-30
出版者
出版者 九州女子大学
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1884-0159
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12452639
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-10-03 05:49:18.854971
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3