WEKO3
アイテム
バランスバイクを用いた未就学児の体力効果について -発達障害児に対する運動支援について-
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000170
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000170e9c641ef-57ec-45e0-b23a-55a010158bff
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-10-03 | |||||||||||
| タイトル | ||||||||||||
| タイトル | バランスバイクを用いた未就学児の体力効果について -発達障害児に対する運動支援について- | |||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||
| 言語 | ||||||||||||
| 言語 | eng | |||||||||||
| キーワード | ||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||
| 主題 | 発達障害児 | |||||||||||
| キーワード | ||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||
| 主題 | 未就学児 | |||||||||||
| キーワード | ||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||
| 主題 | 運動 | |||||||||||
| キーワード | ||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||
| 主題 | バランスバイク | |||||||||||
| キーワード | ||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||
| 主題 | Children with developmental disorders | |||||||||||
| キーワード | ||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||
| 主題 | preschool-aged children | |||||||||||
| キーワード | ||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||
| 主題 | exercise | |||||||||||
| キーワード | ||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||
| 主題 | balance bike | |||||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
| アクセス権 | ||||||||||||
| アクセス権 | open access | |||||||||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||
| その他(別言語等)のタイトル | ||||||||||||
| その他のタイトル | Effects of Balance Bikes on Physical Fitness in Preschool-Aged Children ― On Exercise Support for Children with Developmental Disabilities ― | |||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||
| 著者 |
藤野 雅広
× 藤野 雅広
× 疋田 晃久
× 船津 京太郎
|
|||||||||||
| 著者(英) | ||||||||||||
| 姓名 | Masahiro FUJINO | |||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||
| 著者(英) | ||||||||||||
| 姓名 | Akihisa HIKITA | |||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||
| 著者(英) | ||||||||||||
| 姓名 | Kyotaro FUNATSU | |||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||
| 抄録 | ||||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
| 内容記述 | 近年では、発達障害の子どもの二次的な問題防止には、発達障害に関する理解が必要不可欠であることが 指摘されている。発達障害の5歳児の特徴として、対人的トラブル、落ち着きのなさ、衝動性等の指摘、不 器用さが報告がされている。「体力・運動能力調査」によれば、幼児期の運動能力の低下が問題視されている。 就学前の幼児を対象として、二輪車は注意力や自己抑制能力の改善を促し、幅広い情報処理能力が求められ る。 本研究では就学前の発達障害の幼児を対象に、二輪車(バランスバイク)を取り入れた運動をおこない、 運動機能の向上と操作処理能力の向上を目指し、運動支援を展開することを目的とした。 結果および考察は、各群ともに1年間での体力は増加傾向を示す結果であった。効果的な支援を考える上 で、療育プログラムの中に運動実施することは、子どもの発育発達に必要不可欠である。様々な経験をつむ ことで特性に応じた指導内容をおこなうことで、自己肯定感を養うことが出来ると考えている。 |
|||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||
| 抄録 | ||||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
| 内容記述 | In recent years, it has been pointed out that understanding developmental disorders is essential for preventing secondary issues in children with developmental disorders. Characteristics commonly observed in five-year-old children with developmental disorders include interpersonal conflicts, restlessness, impulsivity, and clumsiness. According to the“ Survey on Physical Fitness and Athletic Ability,” the decline in motor skills among Preschool-Aged Children has become a concern. When used by Preschool-Aged Children, two-wheeled vehicles require a broad range of information-processing abilities and are considered effective in promoting improvements in attention and self-regulation skills. This study aimed to develop an exercise support program incorporating the use of two-wheeled vehicles (balance bikes) for Preschool-Aged Children with developmental disorders, with the objective of enhancing both motor function and processing abilities. The results and discussion demonstrated a consistent increase in physical fitness over the course of one year across all groups. To develop effective support strategies, implementing physical activity within therapeutic programs is considered indispensable for the healthy growth and development of children. It is believed that by accumulating diverse experiences and receiving instruction tailored to their individual characteristics, children can develop a stronger sense of self-esteem. |
|||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||
| bibliographic_information |
ja : 九州女子大学紀要 en : Bulletin of Kyushu Women's University 巻 62, 号 1, p. 1-6, ページ数 6, 発行日 2025-09-30 |
|||||||||||
| 出版者 | ||||||||||||
| 出版者 | 九州女子大学 | |||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||
| item_10002_source_id_9 | ||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||
| 収録物識別子 | 1884-0159 | |||||||||||
| item_10002_source_id_11 | ||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
| 収録物識別子 | AA12452639 | |||||||||||