ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 九州女子大学紀要(Print edition:ISSN 1884-0159 Online edition:ISSN 2760-411X)
  3. 62巻1号

「幼児と人間関係」 における発達理論の有用性に関する考察 - ボウルビィの愛着理論およびエリクソンの心理社会的発達理論を援用して-

https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000173
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000173
4e1f711a-db12-43e1-bcf2-4dd436c88a75
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo62-1-4.pdf kiyo62-1-4.pdf (2.5 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-10-03
タイトル
タイトル 「幼児と人間関係」 における発達理論の有用性に関する考察 - ボウルビィの愛着理論およびエリクソンの心理社会的発達理論を援用して-
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 幼児と人間関係
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 愛着理論
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 心理社会的発達理論
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 保育者
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 専門性
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 infants and human relationships
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 attachment theory
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 psychosocial development theory
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 childcare providers and professionalism
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル A Consideration of the Usefulness of Developmental Theories in the Domain of “Young Children and Interpersonal Relationships” ― Applying Bowlby’s Attachment Theory and Erikson’s Psychosocial Development Theory―
言語 en
著者 河村 信子

× 河村 信子

ja 河村 信子

Search repository
著者(英)
姓名 Nobuko KAWAMURA
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は、乳幼児保育・教育における領域「人間関係」に着目し、発達理論の有用性を考察することを目
的とする。具体的には、ボウルビィの愛着理論およびエリクソンの心理社会的発達理論を理論的枠組として
援用し、文献研究を通じて理論と実践の架橋を試みる。両理論は、情緒の安定や発達課題への保育者からの
支援を通じて、子どもの対人関係能力の形成に寄与する。また、保育者が子どもの発達段階に応じてこれら
の理論を実践に応用することで、子どもの信頼の構築や自主性の育成が可能となる。さらに、家庭や地域社
会との連携においても、これらの理論は相互理解を促進する理論的基盤として機能する。本研究は、保育者
の専門性向上および保育の質的向上を図る上で、発達理論の理解と活用が不可欠であることを示唆し、今後
の保育・教育実践における理論の統合的理解と保育・教育への応用の必要性を提言する。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The present study focuses on the domain of‘ human relationships’ in infant care and education and aims
to examine the usefulness of developmental theories. Specifically, it draws on the theoretical frameworks of
attachment theory (Bowlby) and psychosocial developmental theory (Erikson) as theoretical underpinnings
and seeks to establish a bridge between these theoretical frameworks and practical applications through a
comprehensive literature review. The two theories under consideration both contribute to the development of
children’s interpersonal skills through emotional stability and support from caregivers in addressing
developmental tasks. Furthermore, by applying these theories to practice in accordance with children’s
developmental stages, caregivers can facilitate the development of trust and autonomy in children. Moreover,
these theories function as a theoretical foundation, promoting mutual understanding in collaboration with
families and the local community. This study posits that understanding and applying developmental theories
is imperative for enhancing childcare professionals’ expertise and improving the quality of childcare. It further
proposes the necessity of integrating and applying these theories in future childcare and educational practices.
言語 en
bibliographic_information ja : 九州女子大学紀要

巻 62, 号 1, p. 31-40, ページ数 10, 発行日 2025-09-30
出版者
出版者 九州女子大学
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1884-0159
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12452639
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-10-03 06:35:59.251922
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3