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【研究ノート】青年期の共感性と視点取得- 人狼ゲーム体験が視点取得の発達に及ぼす影響-
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000177
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000177c3001fa9-a94f-4215-b135-5eb23fd1e6a2
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-11-06 | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | 【研究ノート】青年期の共感性と視点取得- 人狼ゲーム体験が視点取得の発達に及ぼす影響- | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 言語 | ||||||||
| 言語 | jpn | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | 共感性 | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | 視点取得 | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | 青年期 | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | 人狼ゲーム | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | IRI | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | TMMS | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | Empathy | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | perspective taking | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | adolescence | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | Werewolf game | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | IRI | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | TMMS | |||||||
| 資源タイプ | ||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
| アクセス権 | ||||||||
| アクセス権 | metadata only access | |||||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_14cb | |||||||
| その他(別言語等)のタイトル | ||||||||
| その他のタイトル | <Research Note>Empathy and Perspective-Taking in Adolescence ― The Influence of Werewolf Game Experience on the Development of Perspective-Taking― | |||||||
| 言語 | en | |||||||
| 著者 |
松本 真理子
× 松本 真理子
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| 著者(英) | ||||||||
| 姓名 | Mariko MATSUMOTO | |||||||
| 言語 | en | |||||||
| 抄録 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | 本研究では、人狼ゲームが青年期の共感の発達に及ぼす影響について検討するため、人狼ゲーム実施前後 で対人反応性指標とメタムード尺度等を測定した。その結果、人狼ゲームを繰り返すことで視点取得が向上 する可能性と、気分の修復が低下する傾向があることが示唆された。そして、人狼ゲームへの傾倒現象は、 青年期の個人の内的ニーズから起こっており、共感性の一側面である視点取得の練習の場になっているので はないかと推察された。今後、サンプル数を十分に確保した上で検討を加えることが望まれた。 |
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| 言語 | ja | |||||||
| 抄録 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | This study investigated the effects of the Werewolf game on the development of empathy during adolescence by measuring Interpersonal Reactivity Index and Meta-Mood Scales before and after playing the game. The results suggested that repeated play of the Werewolf game may improve perspective-taking abilities and tend to reduce mood repair. Furthermore, it was speculated that the phenomenon of becoming engrossed in the Werewolf Game may originate from individual internal needs during adolescence and serve as a practice ground for perspective-taking, which is one aspect of empathy. Further research with a larger sample size is recommended. |
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| 言語 | en | |||||||
| bibliographic_information |
ja : 九州女子大学紀要 巻 62, 号 1, p. 69-76, 発行日 2025-09-30 |
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| 出版者 | ||||||||
| 出版者 | 九州女子大学 | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| item_10002_source_id_9 | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||
| 収録物識別子 | 1884-0159 | |||||||
| item_10002_source_id_11 | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
| 収録物識別子 | AA12452639 | |||||||