ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 九州女子大学紀要
  3. 60巻1号

授業実践力指導プログラムが教育実習後に及ぼす効果 -特別支援学校教育実習の事前事後指導を通して-

https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000014
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000014
eb5b8ee4-2218-4497-a5a2-ccdcecc2bf1d
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo60-1-1.pdf kiyo60-1-1.pdf (1.5 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-05-22
タイトル
タイトル 授業実践力指導プログラムが教育実習後に及ぼす効果 -特別支援学校教育実習の事前事後指導を通して-
言語 ja
タイトル
タイトル Effect of practical teaching ability guidance program after teaching practicum. − Through pre-post guidance of special support school teaching practice.−
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 特別支援学校教育実習
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 実態把握
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 目標設定
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 合理的配慮
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 評価
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 授業実践力
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Special support school education training
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Teaching program
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Understanding the actual situation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 setting goals
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 reasonable accommodation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 evaluation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 practical teaching ability
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 髙良秀昭

× 髙良秀昭

ja 髙良秀昭

ja-Kana コウラヒデアキ

Search repository
著者(英)
姓名 Hideaki KOHRA
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では、特別支援学校での教育実習を行う学生が、教育実習に積極的かつ効率的に自信をもって臨め
るように、障害のある児童生徒の実態把握から指導目標の設定、合理的配慮の提供並びにそれに基づく評価
に至るまでの授業実践力指導プログラムを適用し、その効果を指導の事前事後及び教育実習後を通して検討
することを目的とした。
 対象は、特別支援学校教諭免許状の取得を目指す4年次学部学生32名であった。指導プログラムは、髙
良(2022)5)により、①児童生徒の実態把握、②指導目標の優先順位の決定、③指導目標に対する合理的
配慮及び指導の手立ての検討、④目標設定に基づく評価の設定と実際で構成されたものを用いた。
 その結果、対象の大半の学生が肯定的な評価を行い、特別支援学校での教育実習に対する不安軽減に繋がっ
た。この状況は、教育実習を経験した後に一層高まった。一方で、経験不足や実習期間の短さもあり、実習
生が児童生徒の実態把握から指導目標、評価の設定に至る技能を十分に獲得できないままに実習をする状況
が生じることにより、一部の学生に困惑が生じた結果も垣間見られた。その際には、事前指導の成果が教育
実習の後も現れにくいことも分かった。
 これらの結果に、コロナ禍等の状況により教育実習前に児童生徒との十分な接触経験の機会を確保できな
いことなどにも考慮して、特別支援学校教育実習における事前事後の指導の在り方について考察を加えた。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In this study, we aim to understand the actual situation of children with disabilities, set teaching goals,
and provide reasonable accommodation so that students who practice teaching at special needs schools can
face their teaching practice positively and efficiently with confidence. The purpose of this study was to apply a
practical instruction program for practical instruction up to the evaluation based on it, and to examine its effect
before and after the instruction and after the teaching practice.
The subjects were 32 fourth-year undergraduate students aiming to obtain a special support school
teacher’s license. According to Kohra (2022) 5), the guidance program consists of ①an understanding of the
actual situation of children and students, ②determination of priority of guidance goals, ③ consideration of
reasonable consideration for guidance goals and consideration of guidance methods, and ④evaluation based
on goal setting. I used the one that consisted of setting and reality.
As a result, most of the target students gave a positive evaluation, which led to a reduction in anxiety
about teaching practice at a special support school. This situation was further heightened after experiencing
teaching practice. On the other hand, due to the lack of experience and the short training period, there is a
situation where trainees do training without acquiring sufficient skills from grasping the actual situation of
children and students to setting teaching goals and evaluation. There was also a glimpse of the result that
students were confused. At that time, it was found that the results of pre-guidance did not appear even after
teaching practice.
Based on these results, considering the fact that it is not possible to secure sufficient opportunities to
experience contact with children before teaching practice due to the situation such as the corona crisis, we will
consider how to teach before and after special support school teaching practice. was added.
言語 en
書誌情報 ja : 九州女子大学紀要
en : Bulletin of Kyushu Women's University

巻 60, 号 1, p. 1-10, 発行日 2023-09-30
出版者
出版者 九州女子大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1884-0159
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12452639
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-05-22 03:10:54.527943
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3