WEKO3
アイテム
保育者における望ましい絵本の読み聞かせ ~保育内容・言葉テキストの読み聞かせ方法についての比較検討を通して~
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000020
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/20000200708585c-6229-48a0-b815-48389e4ec38a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-05-22 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 保育者における望ましい絵本の読み聞かせ ~保育内容・言葉テキストの読み聞かせ方法についての比較検討を通して~ | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Desirable picture book reading for childcare workers ~ Through a comparative examination of childcare contents and reading methods of word texts ~ | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 保育内容・言葉 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | テキスト | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 絵本 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 読み聞かせ | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
著者 |
吉田浩一
× 吉田浩一
|
|||||||||
著者(英) | ||||||||||
姓名 | Koichi YOSHIDA | |||||||||
言語 | en | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 本研究は、保育内容「言葉」及び「幼児と言葉」に関する学生向けテキストにおいて、絵本の読み聞かせ 方法がどのようにとらえられており、どのように説明されているかを比較し、望ましい読み聞かせ方法を探 究したものである。まず、絵本の読み聞かせについて必要不可欠な活動内容を明らかにした。次に無作為抽 出した10冊のテキストにおいて、絵本の読み聞かせの方法はどのように説明されているのかを比較した。 そして、絵本の読み聞かせ活動の解説について、内容分析し、一覧表にした。この比較により、読み聞かせ 方法についての記載の有無があることが分かった。テキストによっては、読み聞かせのねらいにそぐわない 記述や詳細に述べられてはいるが、実践者が判断すればよい内容などの不必要な記述も見られた。それぞれ のテキストにおいて説明されていることを総合的に検討して望ましい読み聞かせのあり方を明らかにした。 |
|||||||||
言語 | ja | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | This study compares how picture book reading methods are perceived and explained in textbooks for students on childcare content“ words” and“ infants and words”, and examines the desirable reading methods. This is what I explored. First, we clarified the activities that are essential for reading picture books. Next, we compared how the methods of reading picture books were explained in 10 randomly selected texts. About the commentary of the reading activity of the picture book, the contents were analyzed and it was made into the list. By this comparison, it was found that there was or was not written about the method of reading aloud. In the text, there were unnecessary descriptions, such as descriptions that did not meet the purpose of reading aloud, and details that were described, but the content should be judged by the practitioner. I comprehensively examined what was explained in each text and clarified the ideal way of reading. |
|||||||||
言語 | en | |||||||||
書誌情報 |
ja : 九州女子大学紀要 en : Bulletin of Kyushu Women's University 巻 60, 号 1, p. 69-77, 発行日 2023-09-30 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 九州女子大学 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1884-0159 | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12452639 |