WEKO3
アイテム
表現力の育成を図る算数科学習指導法の研究 ―表現活動の工夫を通して―
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000037
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000037081dc5cf-c5fc-41f3-a49c-412c561c8cd0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-07-10 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 表現力の育成を図る算数科学習指導法の研究 ―表現活動の工夫を通して― | |||||||
言語 | ja | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 表現力 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 表現活動の工夫 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | Expressiveness | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | Creative activities | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||
その他のタイトル | Research on Mathematics Leaming Expressive Skills -Through creative expressive activities- | |||||||
言語 | en | |||||||
著者 |
田口 誠
× 田口 誠
|
|||||||
著者(英) | ||||||||
姓名 | Makoto TAGUCHI | |||||||
言語 | en | |||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | 算数科教育において、以前より表現力の育成の重要性を指摘されている。しかし、十分に表現力の育成が 図られているとは決して言えない状況である。原因は様々あると考えるが、どのように表現力を育成すれば よいかが具体的に示されていないことが一番の原因であると考える。そこで、本研究において、表現力の育 成を図る具体的な指導法を示すことにした。指導法のポイントとなることは、表現活動の位置づけ、表現課 題、表現モデル、表現活動の支援、表現の相互評価である。5つのポイントをふまえて、学習指導に表現活 動を位置づけることを具体的に述べた。 |
|||||||
言語 | ja | |||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | In mathematics education, the importance of fostering expressive skills has long been pointed out. However, it can never be said that the ability to express oneself has been sufficiently fostered. I think there various causes, but I think the main reason is that there is no concrete indication of how to develop expressive skills. Therefore, in this study, we decided to present a specific teaching method to develop expressive skills. The key points of the teaching method are the positioning of expressive activities, expression tasks, expression models, support for expressive activities, and mutual evaluation. Based on the five points, I specifically stated that expressive activities are positioned in learning guidance. |
|||||||
言語 | en | |||||||
書誌情報 |
ja : 九州女子大学紀要 en : Bulletin of Kyushu Women's University 巻 60, 号 2, p. 107-114, 発行日 2024-02-28 |
|||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 九州女子大学 | |||||||
言語 | ja | |||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||
収録物識別子 | 1884-0159 | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12452639 |