WEKO3
アイテム
小学校における月経痛緩和のための医薬品の適正使用教育に関する研究
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000040
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000040889c4cd3-f757-4cff-8f8b-7050ade242ce
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-07-10 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 小学校における月経痛緩和のための医薬品の適正使用教育に関する研究 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | medication | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | menstrual pain | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | education | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | elementary school | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||||||
その他のタイトル | Improvement and Enhancement of Education on the Appropriate Use of Medications for Menstrual Pain Relief in Elementary Schools | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
著者 |
松本 禎明
× 松本 禎明
× 衛藤 碧
× 藤原 道弘
|
|||||||||||
著者(英) | ||||||||||||
姓名 | Yoshiaki MATSUMOTO | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
著者(英) | ||||||||||||
姓名 | Aoi ETOH | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
著者(英) | ||||||||||||
姓名 | Michihiro FUJIWARA | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 現在の小学校における月経教育は、文部科学省における学習指導要領で小学校第4学年を対象に行うこと とされている。一般に、月経痛により日常生活に支障をきたしている者は多く、月経痛緩和のために鎮痛薬 を使用している者は多い。しかしながら、小学校で行われる月経教育は初経に関する内容が殆どあり、月経 痛への有力な対処方法の1つとしての医薬品の使用を意識した教育は具体的に盛り込まれているとは言い難 い状況である。 現在、医薬品教育は2008年に告示された中学校学習指導要領において中学3年生を対象に行うこととなっ ており、小学校における医薬品使用に関する教育は未開拓状態である。 近年の小学校の女子児童の成長状況をみると初経時期の早期化が見られることや、殆どの生徒が中学生に なると月経が始まり、月経痛により生活に支障をきたす恐れがあることを鑑みると症状緩和のための鎮痛薬 の適切な使用方法を早期に学んでおくことは重要である。そのため中学校からではなく小学校という早期の 段階から月経痛に係る医薬品の適正使用教育を積極的に導入する必要があると考えられる。 そこで本研究では、小学校における月経痛緩和のための医薬品の適正使用教育について小学校の教諭に意 識調査を行い、より効果的な教育の改善充実について検討することとした。 その結果、約6割の教諭が現在の月経教育の開始時期に関して遅いと感じている結果となった。近年の小 学校の女子児童の成長状況をみると初経時期の早期化が見られるが少数ではあるため初経に関して言い出せ ない状況がある。そのため月経教育の開始時期を早める必要性が ある。さらに、早期段階から医薬品の適正使用教育を積極導入する必要性を感じる教諭は8割と高い割合 を示した。さらに学校薬剤師からの支援に関しても多くの教諭が望んでいるという結果となり、比較的多く の教諭が医薬品の適正使用教育の必要性を感じていることが分かった。 以上のことから、小学校における月経痛に関する医薬品の適正使用教育は、発達段階に合わせ、早期段階 での導入が効果的であると考えられる。さらに、学校薬剤師や薬局薬店の薬剤師をはじめとする地域の専門 家などに協力をあおぎ、教諭に対する研修の機会を設ける必要がある。また、保護者に対する研修の機会も 設け、家庭とも連携して教育を行うことが求められる。 |
|||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | In terms of menstrual education, the Ministry of Education, Culture, Sports, Science, and Technology specifies that menstrual education is to be conducted for fourth-grade students in elementary schools. Therefore, this research conducted a survey of elementary school teachers to examine ways to enhance and improve the effectiveness of education on the appropriate use of medications for menstrual pain relief in elementary schools. As a result, about 60% of the teachers felt that the current timing for initiating menstrual education is too late. While there is a trend of early onset of menstruation in recent years among female elementary school students, it is still a minority, and some teachers hesitate to broach the subject of first menstruation. Therefore, there is a need to advance the commencement of menstrual education. Furthermore, 80% of the teachers expressed a strong sense of the need to proactively introduce education on the appropriate use of medications from an early stage. Many teachers also expressed a desire for support from school pharmacists, highlighting that a significant portion of teachers recognize the necessity of education on the appropriate use of medications. Based on the findings, it is considered effective to introduce education on the appropriate use of medications for menstrual pain in elementary schools, tailored to the developmental stage and beginning at an early stage. Collaboration with local experts, including school pharmacists and community pharmacists, should be encouraged, and opportunities for training for teachers should be provided. Moreover, there is a need to offer training to parents and promote cooperation between schools and households in delivering this education. |
|||||||||||
言語 | en | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 九州女子大学紀要 巻 60, 号 2, p. 135-147, 発行日 2024-02-28 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 九州女子大学 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 1884-0159 | |||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA12452639 |