WEKO3
アイテム
中等教育実習事後アンケートの分析にみる傾向と課題 -国語・書道・家庭科教諭志望学生のデータから-
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000044
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/200004409ba3c1f-912a-4571-883b-ab0835d339e6
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-07-10 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 中等教育実習事後アンケートの分析にみる傾向と課題 -国語・書道・家庭科教諭志望学生のデータから- | |||||||
言語 | ja | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 中等教育 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 教育実習 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 授業 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 生徒との関係 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 先生との関係 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | secondary education | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | practical training | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | classwork | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | relationship with students | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | relationship with teachers | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||
その他のタイトル | A Study of the Secondary School Teaching Practice for University Students −Based on an Analysis of Post-Practical Questionnaires of Students Feedbacks− | |||||||
言語 | en | |||||||
著者 |
大島 まな
× 大島 まな
|
|||||||
著者(英) | ||||||||
姓名 | Mana OHSHIMA | |||||||
言語 | en | |||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | 教育実習は、「大学で学ぶ知識や理論」と「現場での実践」を結びつけ、学校教員としての資質を高める 重要な役割を担っている。 九州女子大学の「中等教育実習」は、中学校教諭(国語・家庭)、高等学校教諭(国語・書道・家庭)の 一種免許状取得を目指す学生が履修しており、筆者は「中等教育実習事前事後指導」を担当してきた。本論 は、その事後指導時に毎年実施してきたアンケートの集積データを基に、中等教育学校(中学校・高等学校) における実習実態の一面を明らかにし、本学実習生の傾向や特徴、課題を見出すことを目的とするものであ る。その内容は、今後の教育実習指導に役立てる材料として活用されることが期待される。 |
|||||||
言語 | ja | |||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | The practical training is essential for the students aspiring to become school teachers, for it enables them to combine theory and knowledge they learn in university with teaching practices they employ at school. Kyushu Women’s University offers the educational curriculum for students to obtain junior and senior high teacher’s license to teach Japanese, calligraphy and home economics. Focusing on the students feedbacks, this paper presents the results of the questionnaire survey on their practical training at secondary schools for several years. Its purpose is to clarify some challenging issues and problems these students might face in the teaching practice at school and to offer helpful information to improve the guidance and coaching for them. |
|||||||
言語 | en | |||||||
書誌情報 |
ja : 九州女子大学紀要 巻 60, 号 2, p. 183-194, 発行日 2024-02-28 |
|||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 九州女子大学 | |||||||
言語 | ja | |||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||
収録物識別子 | 1884-0159 | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12452639 |