WEKO3
アイテム
発達障がい児の生活行動が母親の育児ストレスに与える影響について
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000124
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/20001245bdd3a4e-3ae2-4c33-997b-d1d6b393dc72
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-03-28 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 発達障がい児の生活行動が母親の育児ストレスに与える影響について | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 発達障害 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 幼児 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 保護者支援 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 適応行動 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 育児ストレス | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Developmental Disabilities | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Young Children | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Support for Parents | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Adaptive Behaviors | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Parenting Stress | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||||||||
その他のタイトル | The Impact of Life Behaviors of Children with Developmental Disabilities on Maternal Parenting Stress | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
著者 |
藤野 雅広
× 藤野 雅広
× 吉田 恭子
× 橋口 文香
× 船津 京太郎
|
|||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||
姓名 | Masahiro FUJINO | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||
姓名 | Kyoko YOSHIDA | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||
姓名 | Fumika HASHIGUCHI | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||
姓名 | Kyotaro FUNATSU | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | 保育所入所の低年齢化により、コミュニケーションや集団行動が苦手な発達の気になる子どもが増加傾向 にある。発達障害は自閉症スペクトラム障害(autismspectrum disorder:ASD)、注意欠如多動性障害 (attension deficit/hyper-activity diaorder:ADHD)、 学習障害(learning disabilities/disorders)の総称と されている。発達障害児の幼児期の特徴として、ことばの遅れによるコミュニケーションの未熟さ、こだわ りや多動による 集団行動のとりづらさなどの症状が認められ、育てにくい、養育に関して不安を感じる養 育者も多いことが報告されている。本調査では、発達障がい児の生活行動が母親の育児ストレスに与える影 響について調査する。 児童発達支援施設を利用している5歳の未就学児11名程度を対象とする。個々の特性を把握するために、 子どもの発達評価として適応行動評価尺度を用いて子どもの個人内差を評価する。次に親の育児ストレスの 測定としてParenting Stress Index(PSI)使用した自己評価法をおこなう。 結果および考察は、年代別ストレスにおいて、30歳代では子どもの側面のストレス下位尺度項目数は、 親の側面のストレス下位尺度よりも上回っていた。 今後は、適応行動評価尺度の下位領域と育児ストレスの下位尺度の因子分析をおこない、保護者支援につ いて詳細に検討していく必要性がある。 |
|||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | The decreasing age of children enrolling in daycare centers has led to an increasing number of children with developmental concerns who struggle with communication and group behaviors. Developmental disability is a collective term for conditions such as Autism Spectrum Disorder (ASD), Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder (ADHD), and Learning Disabilities/Disorders. Characteristics of young children with developmental disabilities include immature communication skills due to delayed language development and difficulties in group behaviors caused by fixations and hyperactivity. Many caregivers report finding it challenging to raise such children and feeling anxious about their upbringing. This study investigates the impact of the daily activities of children with developmental disabilities on maternal parenting stress. The subjects consisted of approximately 11 five-year-old children who were not yet in school and were using a child development support facility. To understand individual characteristics, the Adaptive Behavior Assessment Scale was used to evaluate intra-individual differences in child development. Next, a selfassessment method using the Parenting Stress Index (PSI) was conducted to measure parental parenting stress. The results and discussion indicate that, in terms of stress by age group, for those in their 30s, the number of items in the child aspect stress subscale exceeded those in the parent aspect stress subscale. In the future, there is a need to conduct factor analysis of the subdomains of the Adaptive Behavior Assessment Scale and the subscales of parenting stress to explore in detail the support for parents. |
|||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
bibliographic_information |
ja : 九州女子大学紀要 en : Bulletin of Kyushu Women's University 巻 61, 号 2, p. 11-17, 発行日 2025-02-21 |
|||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 九州女子大学 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
item_10002_source_id_9 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 1884-0159 | |||||||||||||
item_10002_source_id_11 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA12452639 |