WEKO3
アイテム
「学びの本質」を問う道徳科指導方法に関する研究
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000127
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/20001278551a96e-c245-4387-a71c-33c73ba6d9c3
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-03-28 | |||||||||
| タイトル | ||||||||||
| タイトル | 「学びの本質」を問う道徳科指導方法に関する研究 | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 言語 | ||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||
| キーワード | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 学びの本質 | |||||||||
| キーワード | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 生成AI | |||||||||
| キーワード | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 道徳科指導方法 | |||||||||
| キーワード | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 対話の重要性 | |||||||||
| キーワード | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | the essence of learning | |||||||||
| キーワード | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | generative AI | |||||||||
| キーワード | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | moral education teaching methods | |||||||||
| キーワード | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | the importance of dialogue | |||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
| アクセス権 | ||||||||||
| アクセス権 | open access | |||||||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
| その他(別言語等)のタイトル | ||||||||||
| その他のタイトル | Research on moral education teaching methods that “question the essence of learning” | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 著者 |
作田 澄泰
× 作田 澄泰
× 松下 恭平
|
|||||||||
| 著者(英) | ||||||||||
| 姓名 | Kiyohiro SAKUDA | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 著者(英) | ||||||||||
| 姓名 | Kyohei MATSUSHITA | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 抄録 | ||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
| 内容記述 | 本研究は、道徳科における生成AIを活用した実践を分析することにより、道徳科における学びの本質に ついて提案した実践研究である。児童らは、生成AIの出す回答について、自分ではない第三者的視点の意 見として受け止めていることが明らかとなった。しかし、児童自身が生成AIの回答をすべて真として受け 止めているのではなく、生成AIを活用しながらも他者との対話を通して考えを深めていくことの大切さに 気付いており、「考え、議論すること」のよさを体得していることが示唆された。改めて、生成AIを活用し ながらも他者と「考え、議論する」ことを希求していくこと、これが道徳科における「学びの本質」に繋が ることが明らかとなった。 |
|||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 抄録 | ||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
| 内容記述 | This is a practical study that proposes the essence of learning in moral education by analyzing the practice of using generative AI in moral education. It became clear that by using generative AI, students were able to accept the opinions of a third party. However, it was suggested that the students themselves did not accept all of the answers given by the generative AI as true, but rather realized the importance of deepening their thoughts through dialogue with others while using generative AI, and had mastered the benefits of “thinking and discussing.” It was thought that the desire to “think and discuss” with others while using generative AI would lead to the“ essence of learning” in moral education. |
|||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| bibliographic_information |
ja : 九州女子大学紀要 en : Bulletin of Kyushu Women's University 巻 61, 号 2, p. 37-47, 発行日 2025-02-21 |
|||||||||
| 出版者 | ||||||||||
| 出版者 | 九州女子大学 | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| item_10002_source_id_9 | ||||||||||
| 収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||
| 収録物識別子 | 1884-0159 | |||||||||
| item_10002_source_id_11 | ||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
| 収録物識別子 | AA12452639 | |||||||||