ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 九州女子大学紀要(Print edition:ISSN 1884-0159 Online edition:ISSN 2760-411X)
  3. 61巻2号

心理実習における公認心理師カリキュラムとキャリア教育についての 探索的検討

https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000136
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000136
f2bc79f3-db6a-47a2-bd8c-5d373c3d6771
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo61-2-14.pdf kiyo61-2-14.pdf (1.7 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-03-28
タイトル
タイトル 心理実習における公認心理師カリキュラムとキャリア教育についての 探索的検討
言語 ja
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル An exploratory study of the certified public psychologist curriculum and career education in practicum in clinical psychology
言語 en
著者 鍋田 智広

× 鍋田 智広

ja 鍋田 智広

Search repository
著者(英)
姓名 Tomohiro NABETA
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 九州女子大学は令和2年度から公認心理師カリキュラムを開始し令和3年4月から心理実習を実施して
いる。心理実習は,学生が学外施設に赴いて,心理に関する業務や専門家の倫理,責任等を学ぶ公認心理師
カリキュラムのひとつの科目である。公認心理師カリキュラムは,カリキュラム全体として公認心理師の育
成を目的とするが,その目的のもとで心理実習がどのように位置づけられているのかは従来の研究からは不
明である。本研究では,心理実習を学ぶにあたって他のどの科目が役に立ったか,及び心理実習が将来どの
ように役立つと思うのかを心理実習を受講する2年生から4年生までに記述回答してもらい量的分析を行っ
た。その結果,2年生と3年生とでは,心理実習に役立ったとする科目数に変化がないこと,心理職を目指
す学生には心理学発展科目が将来に重要であると認識される一方で,一般企業等への就職を目指す学生には
心理学の基礎的科目が重要であると認識されていた。これらの結果は,同じ心理実習であっても学生の希望
する進路によって異なる捉え方,学びがなされていることを示唆している。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Kyushu Women’s University started a curriculum for certified public psychologists and began offering
psychological training. Psychological practice is one of the subjects in the certified public psychologist
curriculum, in which students learn about psychological work, professional ethics, responsibilities, etc., by
visiting facilities outside the university. In this study, we asked students from the second year to the fourth
year to answer in writing which subjects were useful in the psychological training and how they thought the
training would be useful in the future. The results showed that there was no change in the number of subjects
that the second-year students and third-year students found useful in the psychological training, and that
students aiming for a career in psychology recognized the importance of advanced subjects in the future, while
students aiming for a job in a general company recognized the importance of basic subjects. These results
suggest that even the same psychology training is perceived and learned in different ways depending on the
students’ desired career path.
言語 en
bibliographic_information ja : 九州女子大学紀要
en : Bulletin of Kyushu Women's University

巻 61, 号 2, p. 135-146, 発行日 2025-02-21
出版者
出版者 九州女子大学
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1884-0159
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12452639
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-28 07:35:11.180596
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3