WEKO3
アイテム
「気になる子ども」を支援する力を育てる(Ⅰ) ―「障害児保育」における学生への試み―
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/462
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/4625ee0bd34-093e-4540-9916-5339bf8451dd
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 「気になる子ども」を支援する力を育てる(Ⅰ) ―「障害児保育」における学生への試み― | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Developing the Skills of Supporting “Children of Concern(気になる子)”I ―Trials for Students in “Child Care for Disabled Children”― | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 気になる子ども | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 支援者の困り感 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 子どもの姿を想像する | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 個別の指導計画 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Children of Concern(気になる子) | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Supportersʼ Sense of Difficulty | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Imagining the child | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Individualized Instructional Plans | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
矢野 , 洋子
× 矢野 , 洋子× 安東 , 綾子× 田中 , 奈々 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The number of “Children of Concern(気になる子)” is increasing, particularly in the preschool years, which is the foundation for the childʼs later life. However, the difficulties of supporters have not been resolved despite the various laws and training programs that have been enacted. In particular, there have been many episodes in which the “sense of difficulty” on the part of those providing support may affect the support, and reports have been made on the “sense of difficulty” of the supporters. An episode with a woman with a disability that she had been involved with for two years reported on the support required for her caregivers.(YANO, ANDO 2021c)The 2021 and 2022 surveys revealed no great difference in the studentsʼ sense of difficulty with the “Children of Concern(気になる子)” in their practical training. Therefore, it was presumed that the theory-based learning we had conducted in the past was not insufficient, and we attempted to create an individualized teaching plan for “children of concern(気になる子)” so as to develop the basic ability to support them, and to request the basic ability to respond to them in the actual field. We therefore introduced “Creating Individualized Guidance Plans” into our “Child Care for Disabled Children(障害児保育)” classes this year, and later conducted a survey with our students. As a result, (1) students still have difficulty in imagining the “Children of Concern(気になる子)”. (2) Learning methods and key points for writing instructional plans for “Children of Concern(気になる子)” could be a basic skill for providing specific support. These two points were clarified. For this reason, in related classes, it is important to devise content that provides many opportunities to examine the meaning of childrenʼs words and actions, including watching DVDs, etc., as well as to provide students with more detailed understanding of the situation and points of observation based on their episode records after the completion of practical training, so that they can develop ideas for specific support methods according to individual cases. Furthermore, it became clear that it is important to create more easy-to-use forms for support and guidance plans, and to improve the basic skills of documentation. The study also indicated that more verification of the effectiveness of these methods is needed in the post-graduation field. | |||||
言語 | en | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 「気になる子ども」が増加しており、特に就学前の幼児期の支援は子どものその後を作る基礎となる時期 である。しかし支援者側の困り感は様々な法律が制定されたり、研修が行われていたりするにもかかわらず 解決に至っていない。特に支援する側の「困り感」が支援に影響するのではないかと考えられるエピソード が多く、支援者の「困り感」に関する報告を行ってきた。2年間にわたり関わった障害のある女性とのエピ ソードからは支援者への支援の必要性について報告した。(矢野・安東2021c)2021・2022年度のアンケ ート調査においても、実習における学生の「気になる子ども」への困り感は大差がないことが明らかになっ た。そこで従来行っていた理論的な学びだけでは不十分であることが推察され、少しでも現場において支援 するための基礎的な力をつけるために「気になる子ども」への個別の指導計画を作成して、実際の現場にお いて対応できる基礎力を養成することを試みてみたいと考えた。そこで、今年度「障害児保育」の授業にお いて、「個別指導計画の作成」を授業の取り入れてその後学生へのアンケート調査を行った。その結果、① 学生はまだ「気になる子ども」の姿を想像することが難しいこと。②「気になる子ども」への指導計画の書 き方やポイントを学ぶことは、具体的な支援の基礎力となる可能性がある。という2点が明らかになった。 そのため関連する授業などにおいては、DVD の視聴なども取り入れ子どもの言動の意味について考察する 機会を多く持つ内容を工夫することや、実習終了後の学生のエピソード記録などから、より具体的な状況把 握や観察のポイントなどを提示していきながら、個別の子どもに応じた具体的な支援方法についてアイデア が出るような力をつけていくことが重要であることや、今後より使いやすい支援計画や指導計画のフォーム の作成や、記録の基礎的な力を養成することも重要であることが明らかになった。今後卒業後の現場におい てその効果についての検証がさらに必要であることを示唆した。 |
|||||
言語 | ja | |||||
書誌情報 |
ja : 九州女子大学紀要 en : Bulletin of Kyushu Women's University 巻 59, 号 2, p. 77-89, 発行日 2023-02-28 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 九州女子大学 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1884-0159 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12452639 |