WEKO3
アイテム
音楽科におけるナショナル・アイデンティティとは何か ―日本民謡教材の歴史的検討にむけて―
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000019
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/20000191c930445-04de-4569-b440-41873c912e8d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-05-22 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 音楽科におけるナショナル・アイデンティティとは何か ―日本民謡教材の歴史的検討にむけて― | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | National Identity in Music Education:Toward a Historical Review of Japanese Folk Song Teaching Materials for Music Education | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ナショナル・アイデンティティ | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 日本民謡 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 学習指導要領 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | National Identity | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Japanese Folk Songs | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | The Course of Study | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
著者 |
城佳世
× 城佳世
|
|||||||||
著者(英) | ||||||||||
姓名 | Kayo JO | |||||||||
言語 | en | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 社会のグローバル化が進展する今日,多様な文化を理解し,尊重する態度の育成が求められている。多様 な文化を理解するためには,自国の文化を理解し,愛着をもつことが必要である。自身が自国の文化に愛着 を有しているからこそ,他者がもつ愛着を理解し,尊重することができるからである。自国の文化を共有す ること,理解することは,ナショナル・アイデンティティ形成の源泉である。本研究の目的は,音楽科で育 むナショナル・アイデンティティとは何かを究明する方法を提示することである。日本人としてのアイデン ティティとは何か,また,ナショナル・アイデンティティの創出において伝統が果たす役割とは何か,論じ るとともに,日本民謡をもちいてナショナル・アイデンティティの歴史的変遷を分析する方法を提案する。 |
|||||||||
言語 | ja | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | In today’s globalized society, it is necessary to cultivate an attitude of understanding and respecting diverse cultures. In order to understand diverse cultures, it is necessary to understand and have attachment to one’s own culture. It is only when one is attached to one’s own culture that one can understand and respect the attachment of others. Sharing and understanding one’s own culture is the source of national identity formation. The purpose of this study is to present a method to investigate what national identity is fostered in music education. We will discuss what Japanese identity is and what role tradition plays in the creation of national identity, and propose a method for analyzing the historical transition of national identity using Japanese folk songs. |
|||||||||
言語 | en | |||||||||
書誌情報 |
ja : 九州女子大学紀要 en : Bulletin of Kyushu Women's University 巻 60, 号 1, p. 59-67, 発行日 2023-09-30 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 九州女子大学 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1884-0159 | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12452639 |