ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 九州女子大学紀要
  3. 61巻1号

発達支持的生徒指導に焦点を当てた実践に関する一考察(2)

https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000082
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000082
9f230fdd-5e0e-408f-81ef-46fd53e23abd
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo61-1-2.pdf kiyo61-1-2.pdf (4.3 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-10-19
タイトル
タイトル 発達支持的生徒指導に焦点を当てた実践に関する一考察(2)
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Lesson Standards
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Unit Maps
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 XX Notes
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 School-wide approach
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル A study on practice focusing on developmentally supportive student guidance (2)
言語 en
著者 内田 信也

× 内田 信也

ja 内田 信也

Search repository
著者(英)
姓名 Shinya UCHIDA
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 「生徒指導提要」1)では、従来の事後対応的な「治す」リアクティブ型生徒指導から日頃の授業・体験活
動や課題の未然防止を重視した「育てる」プロアクティブ型生徒指導へ力点を置くことの大切さが強調され
ている。言い換えれば、特定の児童生徒に特化した「事後」指導・援助から全校体制で取り組む全ての児童
生徒の「成長・発達を支える生徒指導」への転換である。それを踏まえ、拙稿「発達支持的生徒指導に焦点
を当てた実践に関する一考察(1)」2)で、発達支持的生徒指導の充実、児童生徒が安心して学べる環境づ
くり、小中連携による生徒指導について筆者の校長としての実践経験を基に具体的な実践内容や方法につい
て取り上げた。本稿では、それらと共に大切な柱である授業づくりについて生徒指導の面から考察した3)。
その結果、「授業スタンダード」の確立、「単元マップ」による「分かる授業」の展開、「○〇ノート」を用
いた学校と家庭との連携の3点が極めて有効であることが明らかになった。また、学習指導と生徒指導の一
体化を支える組織マネジメントと検証改善サイクルによるチーム学校としての取組が不可欠であることが具
体的実践を通して明らかになった。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The “Student Guidance Guidelines” emphasizes a shift from the conventional reactive type of student
guidance that “cures” to a “nurturing” proactive type of student guidance that emphasizes daily classes,
experiential activities, and prevention of problems. In other words, this is a shift from“ after-the-fact” guidance
and support focused on specific students to“ student guidance that supports the growth and development of all
students,” a school-wide approach. Based on this, in my paper “A Study on Practice Focusing on
Developmentally Supportive Student guidance (1)”, I will discuss the enhancement of developmentally
supportive student instruction. Based on the author’s practical experience as a school principal, this article
discusses specific practical content and methods for creating an environment where children can learn with
peace of mind and for student guidance through cooperation between elementary and junior high schools. In
this paper, we have considered lesson planning, which is an important pillar, from the perspective of student
guidance. As a result, it became clear that three points were extremely effective: establishing “Lesson
Standards,” developing “Understandable Lessons” using “Unit Maps,” and collaborating between schools and
families using“ XX Notes.” In addition, it became clear through concrete practice that it is essential to work as
a team school through organizational management and verification& improvement cycles that support the
integration of academic guidance and student guidance.
言語 en
bibliographic_information ja : 九州女子大学紀要

巻 61, 号 1, p. 11-21, 発行日 2024-09-30
出版者
出版者 九州女子大学
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1884-0159
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12452639
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-10-19 01:53:34.490190
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3