WEKO3
アイテム
発達支持的生徒指導に焦点を当てた実践に関する一考察(2)
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000082
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/20000829f230fdd-5e0e-408f-81ef-46fd53e23abd
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-10-19 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 発達支持的生徒指導に焦点を当てた実践に関する一考察(2) | |||||||
言語 | ja | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | Lesson Standards | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | Unit Maps | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | XX Notes | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | School-wide approach | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||
その他のタイトル | A study on practice focusing on developmentally supportive student guidance (2) | |||||||
言語 | en | |||||||
著者 |
内田 信也
× 内田 信也
|
|||||||
著者(英) | ||||||||
姓名 | Shinya UCHIDA | |||||||
言語 | en | |||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | 「生徒指導提要」1)では、従来の事後対応的な「治す」リアクティブ型生徒指導から日頃の授業・体験活 動や課題の未然防止を重視した「育てる」プロアクティブ型生徒指導へ力点を置くことの大切さが強調され ている。言い換えれば、特定の児童生徒に特化した「事後」指導・援助から全校体制で取り組む全ての児童 生徒の「成長・発達を支える生徒指導」への転換である。それを踏まえ、拙稿「発達支持的生徒指導に焦点 を当てた実践に関する一考察(1)」2)で、発達支持的生徒指導の充実、児童生徒が安心して学べる環境づ くり、小中連携による生徒指導について筆者の校長としての実践経験を基に具体的な実践内容や方法につい て取り上げた。本稿では、それらと共に大切な柱である授業づくりについて生徒指導の面から考察した3)。 その結果、「授業スタンダード」の確立、「単元マップ」による「分かる授業」の展開、「○〇ノート」を用 いた学校と家庭との連携の3点が極めて有効であることが明らかになった。また、学習指導と生徒指導の一 体化を支える組織マネジメントと検証改善サイクルによるチーム学校としての取組が不可欠であることが具 体的実践を通して明らかになった。 |
|||||||
言語 | ja | |||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | The “Student Guidance Guidelines” emphasizes a shift from the conventional reactive type of student guidance that “cures” to a “nurturing” proactive type of student guidance that emphasizes daily classes, experiential activities, and prevention of problems. In other words, this is a shift from“ after-the-fact” guidance and support focused on specific students to“ student guidance that supports the growth and development of all students,” a school-wide approach. Based on this, in my paper “A Study on Practice Focusing on Developmentally Supportive Student guidance (1)”, I will discuss the enhancement of developmentally supportive student instruction. Based on the author’s practical experience as a school principal, this article discusses specific practical content and methods for creating an environment where children can learn with peace of mind and for student guidance through cooperation between elementary and junior high schools. In this paper, we have considered lesson planning, which is an important pillar, from the perspective of student guidance. As a result, it became clear that three points were extremely effective: establishing “Lesson Standards,” developing “Understandable Lessons” using “Unit Maps,” and collaborating between schools and families using“ XX Notes.” In addition, it became clear through concrete practice that it is essential to work as a team school through organizational management and verification& improvement cycles that support the integration of academic guidance and student guidance. |
|||||||
言語 | en | |||||||
bibliographic_information |
ja : 九州女子大学紀要 巻 61, 号 1, p. 11-21, 発行日 2024-09-30 |
|||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 九州女子大学 | |||||||
言語 | ja | |||||||
item_10002_source_id_9 | ||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||
収録物識別子 | 1884-0159 | |||||||
item_10002_source_id_11 | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12452639 |