ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 九州女子大学紀要
  3. 61巻1号

董其昌による褚遂良「枯樹賦」臨書の一考察

https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000083
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000083
af149360-5c84-49e7-8941-b04804c5fcb3
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo61-1-3.pdf kiyo61-1-3.pdf (7.8 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-10-19
タイトル
タイトル 董其昌による褚遂良「枯樹賦」臨書の一考察
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 董其昌
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 董其昌臨「枯樹賦」
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 『画禅室随筆』
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 中鋒
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 蔵鋒
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Dong Qichang
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Calligraphy work of Dong Qichang
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Huachanshi Studio’s Essays
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Zhong-feng
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Kuro-feng
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル One consideration about the hand-copy of calligraphy work Chu Suiliang ‘Dead tree poem’ of Dong Qichang.
言語 en
著者 古木 誠彦

× 古木 誠彦

ja 古木 誠彦

Search repository
上野 あゆみ

× 上野 あゆみ

ja 上野 あゆみ

Search repository
著者(英)
姓名 Masahiko KOKI
言語 en
著者(英)
姓名 Ayumi UENO
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は、中国明時代の書家董其昌(1555-1636)の臨書学習の特長について、褚遂良(596-658)
の書「枯樹賦」の董による臨書作品を題材に、理論と実作の両面から考察をした。
その結果、董其昌が書において最も重視した「強靭な書線(遒勁)」を再現する技術を身に付けるため、「枯
樹賦」の用筆(中鋒)に注目しており、40歳、47歳の臨書作品からは、董其昌が自身の書法理論に相違なく、
「枯樹賦」の筆法に基づく中鋒を踏襲していたことが、実作分析に基づき証明できた。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study examined the characteristics of learning calligraphy by Dong Qichang (1555-1636), a
calligrapher of the Ming Dynasty in China, from both theoretical and practical perspectives, using Dong’s
calligraphy of“ Dead tree poem”the calligraphy of Chu Suiliang (596-658) as a subject.
As a result, we found that Dong Qichang paid attention to the brush strokes (Zhong-feng ) of“Dead tree
poem”by Chu Suiliang in order to acquire the skill to reproduce the “strong line”that he considered most
important in calligraphy, and that his calligraphy works at the age of 40 and 47 followed the Zhong-feng
based on the brush strokes of“ Dead tree poem”without any difference from his own theory.
Based on the analysis of actual works, we were able to prove that Dong Qichang was following the style
of Zhong-feng based on the brush strokes of“ Dead tree poem”.
言語 en
bibliographic_information ja : 九州女子大学紀要

巻 61, 号 1, p. 23-37, 発行日 2024-09-30
出版者
出版者 九州女子大学
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1884-0159
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12452639
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-10-19 02:10:24.630183
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3