WEKO3
アイテム
董其昌による褚遂良「枯樹賦」臨書の一考察
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000083
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000083af149360-5c84-49e7-8941-b04804c5fcb3
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-10-19 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 董其昌による褚遂良「枯樹賦」臨書の一考察 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 董其昌 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 董其昌臨「枯樹賦」 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 『画禅室随筆』 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 中鋒 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 蔵鋒 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Dong Qichang | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Calligraphy work of Dong Qichang | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Huachanshi Studio’s Essays | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Zhong-feng | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Kuro-feng | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | One consideration about the hand-copy of calligraphy work Chu Suiliang ‘Dead tree poem’ of Dong Qichang. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
著者 |
古木 誠彦
× 古木 誠彦
× 上野 あゆみ
|
|||||||||
著者(英) | ||||||||||
姓名 | Masahiko KOKI | |||||||||
言語 | en | |||||||||
著者(英) | ||||||||||
姓名 | Ayumi UENO | |||||||||
言語 | en | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 本研究は、中国明時代の書家董其昌(1555-1636)の臨書学習の特長について、褚遂良(596-658) の書「枯樹賦」の董による臨書作品を題材に、理論と実作の両面から考察をした。 その結果、董其昌が書において最も重視した「強靭な書線(遒勁)」を再現する技術を身に付けるため、「枯 樹賦」の用筆(中鋒)に注目しており、40歳、47歳の臨書作品からは、董其昌が自身の書法理論に相違なく、 「枯樹賦」の筆法に基づく中鋒を踏襲していたことが、実作分析に基づき証明できた。 |
|||||||||
言語 | ja | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | This study examined the characteristics of learning calligraphy by Dong Qichang (1555-1636), a calligrapher of the Ming Dynasty in China, from both theoretical and practical perspectives, using Dong’s calligraphy of“ Dead tree poem”the calligraphy of Chu Suiliang (596-658) as a subject. As a result, we found that Dong Qichang paid attention to the brush strokes (Zhong-feng ) of“Dead tree poem”by Chu Suiliang in order to acquire the skill to reproduce the “strong line”that he considered most important in calligraphy, and that his calligraphy works at the age of 40 and 47 followed the Zhong-feng based on the brush strokes of“ Dead tree poem”without any difference from his own theory. Based on the analysis of actual works, we were able to prove that Dong Qichang was following the style of Zhong-feng based on the brush strokes of“ Dead tree poem”. |
|||||||||
言語 | en | |||||||||
bibliographic_information |
ja : 九州女子大学紀要 巻 61, 号 1, p. 23-37, 発行日 2024-09-30 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 九州女子大学 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
item_10002_source_id_9 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1884-0159 | |||||||||
item_10002_source_id_11 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12452639 |