ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 九州女子大学紀要
  3. 61巻1号

認知機能から見る知的障害のある児童の算数習得の傾向とその改善の方策 - 知能検査と教諭の観察の比較を中心に-

https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000085
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000085
b862bb42-bc55-4362-8d3c-11fa5dde6997
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo61-1-5.pdf kiyo61-1-5.pdf (2.9 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-10-19
タイトル
タイトル 認知機能から見る知的障害のある児童の算数習得の傾向とその改善の方策 - 知能検査と教諭の観察の比較を中心に-
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 K-ABC
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教師の観察
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 算数の認知機能
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 K-ABC
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 teacher observations
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 and cognitive functioning of mathematics
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル Trends in arithmetic acquisition in children with intellectual disabilities from the perspective of cognitive function and strategies for improving it ― Focusing on a comparison of intelligence tests and teacher observations―
言語 en
著者 鳴海 正也

× 鳴海 正也

ja 鳴海 正也

Search repository
武末 優

× 武末 優

ja 武末 優

Search repository
著者(英)
姓名 Masaya NARUMI
言語 en
著者(英)
姓名 Yu TAKESUE
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は、知的障害のある児童の認知機能と学習成果を正確に比較検討することによって、知的障害のあ
る児童の学習上の問題点を明らかにすることである。さらに、発達障害の特性を持つ知的障害のある児童に
対しての算数学習法の改善の方策を明らかにすることを目的とする。
 知的障害のある児童の算数指導においては、その認知特性としての実行機能の弱さによって学習が遅滞す
る状態が見られた。また、課題を正確に把握する機能が抑制されたり、焦点の切替えが不十分なために能力
を発揮されなかったりする傾向も見られた。さらに、学習がうまく成立しない原因として発達障害など併存
症の特性も関与している可能性が示唆された。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study aims to clarify the learning problems of children with intellectual disabilities by accurately
comparing their cognitive functions and learning outcomes. Furthermore、 it aims to clarify the best way to
support the mathematics learning of children with intellectual disabilities who also have the characteristics of
developmental disabilities.
When teaching mathematics to children with intellectual disabilities、 it was found that their learning was
delayed due to weak executive function、 which is a cognitive characteristic. There was also a tendency for
their ability to be undermined due to their ability to accurately grasp the task being inhibited、 and for them to
be unable to demonstrate their abilities due to insufficient switching of focus. Furthermore、 it was suggested
that the characteristics of comorbid conditions such as developmental disabilities may also be involved in the
cause of poor learning.
言語 en
bibliographic_information ja : 九州女子大学紀要

巻 61, 号 1, p. 49-59, 発行日 2024-09-30
出版者
出版者 九州女子大学
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1884-0159
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12452639
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-10-19 02:36:49.097585
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3