WEKO3
アイテム
認知機能から見る知的障害のある児童の算数習得の傾向とその改善の方策 - 知能検査と教諭の観察の比較を中心に-
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000085
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000085b862bb42-bc55-4362-8d3c-11fa5dde6997
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-10-19 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 認知機能から見る知的障害のある児童の算数習得の傾向とその改善の方策 - 知能検査と教諭の観察の比較を中心に- | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | K-ABC | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 教師の観察 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 算数の認知機能 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | K-ABC | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | teacher observations | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | and cognitive functioning of mathematics | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | Trends in arithmetic acquisition in children with intellectual disabilities from the perspective of cognitive function and strategies for improving it ― Focusing on a comparison of intelligence tests and teacher observations― | |||||||||
言語 | en | |||||||||
著者 |
鳴海 正也
× 鳴海 正也
× 武末 優
|
|||||||||
著者(英) | ||||||||||
姓名 | Masaya NARUMI | |||||||||
言語 | en | |||||||||
著者(英) | ||||||||||
姓名 | Yu TAKESUE | |||||||||
言語 | en | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 本研究は、知的障害のある児童の認知機能と学習成果を正確に比較検討することによって、知的障害のあ る児童の学習上の問題点を明らかにすることである。さらに、発達障害の特性を持つ知的障害のある児童に 対しての算数学習法の改善の方策を明らかにすることを目的とする。 知的障害のある児童の算数指導においては、その認知特性としての実行機能の弱さによって学習が遅滞す る状態が見られた。また、課題を正確に把握する機能が抑制されたり、焦点の切替えが不十分なために能力 を発揮されなかったりする傾向も見られた。さらに、学習がうまく成立しない原因として発達障害など併存 症の特性も関与している可能性が示唆された。 |
|||||||||
言語 | ja | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | This study aims to clarify the learning problems of children with intellectual disabilities by accurately comparing their cognitive functions and learning outcomes. Furthermore、 it aims to clarify the best way to support the mathematics learning of children with intellectual disabilities who also have the characteristics of developmental disabilities. When teaching mathematics to children with intellectual disabilities、 it was found that their learning was delayed due to weak executive function、 which is a cognitive characteristic. There was also a tendency for their ability to be undermined due to their ability to accurately grasp the task being inhibited、 and for them to be unable to demonstrate their abilities due to insufficient switching of focus. Furthermore、 it was suggested that the characteristics of comorbid conditions such as developmental disabilities may also be involved in the cause of poor learning. |
|||||||||
言語 | en | |||||||||
bibliographic_information |
ja : 九州女子大学紀要 巻 61, 号 1, p. 49-59, 発行日 2024-09-30 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 九州女子大学 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
item_10002_source_id_9 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1884-0159 | |||||||||
item_10002_source_id_11 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12452639 |