WEKO3
アイテム
カウンセリングにおける一致を伴わない受容共感の問題点について ―Rogers中核3条件の再検討―
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000087
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/20000874af5978b-691f-4016-94ac-9cf28be4534c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-10-19 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | カウンセリングにおける一致を伴わない受容共感の問題点について ―Rogers中核3条件の再検討― | |||||||
言語 | ja | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 一致 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 中核3条件 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 体験過程 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 一致なき受容共感 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | congruence | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | core tree condition | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | experiencing | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | acceptance and empathy without congruence | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||
その他のタイトル | Problems of acceptance and empathy without congruence in counseling: Reexamination of Rogers’ three core conditions | |||||||
言語 | en | |||||||
著者 |
佐野 和規
× 佐野 和規
|
|||||||
著者(英) | ||||||||
姓名 | Kazunori SANO | |||||||
言語 | en | |||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | Rogersの理論は,日本では表層的に理解され,未だに受容共感のみ行うものだと考えられている。それは, Rogersの中核3条件のうち,一致が十分理解されていないからである。これを「一致なき受容共感」とよぶ。 Rogersは後期になって体験過程の意識化である一致を,中核3条件の中で一番重視するようになる。Rogers は「一致なき受容共感」は意味をなさないとまで言っている。一致とは内臓感覚的に体験過程を意識化し必 要に応じて語ることである。それは,カウンセリングだけでなく,人生の目標であるとも主張している。一 致が日本で十分理解されなかった背景には,日本にRogers理論を導入した友田不二男らが,Rogersの一致 を理解せず日本に伝えることができなかったからではないか。「一致なき受容共感」をカウンセラーが行うと, 受容共感していないのに偽りの共感をしてクライエントを傷つけたり,クライエントの状況を不用意に肯定 的に捉え,クライエントの気持ちの尊重に失敗したりする。そうではなく,一致を意識しながらクライエン トや生徒に接することで,偽った対応がなくなり,クライエントの気持ちに寄り添うことができるようにな る。 |
|||||||
言語 | ja | |||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | Rogers’ theory is superficially understood in Japan, and is still considered to only involve acceptance empathy. The reason for this is thought to be that one of Rogers’three core conditions, congruence, is not fully understood, and this is called“ acceptance and empathy without congruence.” In his later work, Rogers placed the greatest emphasis on congruence, which is the conscious realization of the experiencing. Congruence is a visceral awareness of the experiencing and can be talked as needed. This is not only the goal of counseling, but also of life, he argues. I believe that the reason why congruence was not well understood in Japan was that Fujio Tomoda, who introduced Rogers’theory to Japan, did not understand Rogers’ congruence and was unable to convey it to Japan.If counselors engage in acceptance and empathy without congruence, they may hurt the client by falsely empathizing, or they may view the client’s situation in a positive light, which may lead to a lack of respect for the client’s feelings.Instead, by approaching clients and students with an awareness of congruence, you will be able to avoid false responses and be able to empathize with the feelings of your clients. |
|||||||
言語 | en | |||||||
bibliographic_information |
ja : 九州女子大学紀要 巻 61, 号 1, p. 67-77, 発行日 2024-09-30 |
|||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 九州女子大学 | |||||||
言語 | ja | |||||||
item_10002_source_id_9 | ||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||
収録物識別子 | 1884-0159 | |||||||
item_10002_source_id_11 | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12452639 |