WEKO3
アイテム
深い学びを生み出す生活科学習に関する一考察 -学習指導要領改訂「総合的な学習の時間」との関連付けによる検証から-
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/459
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/459904b100b-926f-4a38-b59f-725972d15e46
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 深い学びを生み出す生活科学習に関する一考察 -学習指導要領改訂「総合的な学習の時間」との関連付けによる検証から- | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Study of Living Environment Studies that Produces Deep Learning −Verification by associating with Revised Curriculum Standards “Comprehensive Study Time”− | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 深い学び | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 主体的な学び | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 児童の問い | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 生活科 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 初等発達段階のキャリア形成 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | deep learning | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | proactive learning | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | children's questions | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | living environment studies | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | career formation at the primary stage of development | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
作田, 澄泰
× 作田, 澄泰× 松下, 恭平 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This research examines the elements for producing “deep learning” from the analysis of living environment classes in the second grade of elementary school. Since the revision of the new course of study, “proactive and interactive deep learning” has been taken up as a keyword, but the specific form of “deep learning” often differs depending on teachers and researchers. Therefore, based on our experiences at elementary schools, the authors hypothesis that in order to realize “deep learning” in Living Environmental Studies lessons the following two elements are necessary;(1)teaching materials to realize thoughts and wishes of students,(2)questions generated from their own activities. By analyzing the children's remarks, it became clear that the children themselves generated new questions from encounters with the material. In addition, as a learning effect in problem-solving learning in the lower grades of elementary school, five effects such as “problem-solving effect by posing physical questions based on ʻability to learn, human nature, etc.ʼ” were suggested. Furthermore, the learning process in this case is similar to the process of inquiry in the comprehensive learning period that is conducted in the third grade of elementary school and above, and it became clear that even in life sciences, people are trying to think and experiment in an exploratory manner. | |||||
言語 | en | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究は、小学校2年生における生活科の授業場面の分析から「深い学び」を生み出すための要素を検証 したものである。新学習指導要領の改訂以降、「主体的・対話的で深い学び」がキーワードとして取り上げ られている一方で「深い学び」の具体的な姿勢は教員や研究者によって異なる場合が多い。そこで、筆者ら は、小学校現場での経験から「深い学び」の実現には、生活科の授業場面において、①思いや願いを実現す るための教材との出会い、②自分たちの活動の中から出された課題、という2つの要素が必要であると仮説 を立てた。児童の発言を分析することにより、素材との出会いから、児童自身の手で新たな問いを生成して いることが明らかとなった。また、初等低学年における課題解決学習における学びの効果として「「学びに 向かう力・人間性等」に準拠した物理的発問の投げかけによる課題解決効果」など5点の効果も示唆された。 さらに、本事例の学習過程は、小学校3年生以上で行われる総合的な学習の時間における探究のプロセスと 類似するものであり、生活科でも探究的に思考・実験しようとする姿が明らかとなった。 |
|||||
言語 | ja | |||||
書誌情報 |
九州女子大学紀要 en : Bulletin of Kyushu Women's University 巻 59, 号 2, p. 43-53, 発行日 2023-02-28 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 九州女子大学 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1884-0159 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12452639 |