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  1. 紀要
  2. 九州女子大学紀要
  3. 60巻2号

実質賃金の向上を抑制する就業構造の特性と対策としての高度情報化

https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000028
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000028
31953333-ee56-4c43-9891-21f35b56d729
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo60-2-2.pdf kiyo60-2-2.pdf (1.6 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-07-06
タイトル
タイトル 実質賃金の向上を抑制する就業構造の特性と対策としての高度情報化
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 就業構造
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 賃金抑制
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 サービス財の特性
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 情報の特性
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Employment structure
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 wage restraints
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 characteristics of service goods
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 characteristics of information
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル Characteristics of the employment structure that suppress increases in real wages and advanced information technology as a countermeasure
言語 en
著者 冨山 禎信

× 冨山 禎信

ja 冨山 禎信

Search repository
著者(英)
姓名 Yoshinobu TOMIYAMA
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 我が国のマクロベースの実質賃金は1990年以降,ほぼ横ばいに推移している。実質賃金の上昇を阻む問
題の解決糸口は,まさに就業構造にある。就業構造の問題とは、サービス・販売従事者と事務・補助員の割
合の高さである。サービス財の特性(無形性、不可分性、消滅性、異質性、所有権の欠如など)によって、
その労働生産性は低位にならざるをえない仕組みをもつ。サービス財が内包している低生産性を解消する方
法として、情報の特性(不滅性、複製容易性など)の利用がある。サービス・販売従事者と事務・補助員に
代替して、情報関連の専門職・技師・准専門職の就業割合を高められるならば、付加価値の生産性は飛躍的
に向上させることも可能となる。すなわち、G7諸国に対する就業構造のキャッチアップこそが、これまで
見落とされてきた我が国の賃金改革の要点であると強く指摘する。その方法としてはサービス・販売従事者・
事務・補助員等の職種で勤務してきた人々をデジタル人材を含む専門職・技師・准専門職にいかに転換させ
育成しうるか、その高度化の仕組みを確立することにある。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Real wages on a macro basis in Japan have remained almost unchanged since 1990. The solution to the
problem that prevents real wages from rising lies precisely in the structure of employment.
The problem of the employment structure is the high proportion of service and sales workers and clerical
and support workers. The characteristics of service goods (intangible, indivisible, extinguishable,
heterogeneous, lack of ownership, etc.) make their labor productivity a low mechanism.
One way to resolve the low productivity inherent in service goods is to use the characteristics of
information (indestructibility, ease of reproduction, etc.). If the proportion of information-related professionals,
engineers, and associate professionals can be increased in place of service and sales workers and clerical and
auxiliary workers, the productivity of value-added can be dramatically improved.
In other words, we strongly point out that catching up with the G7 countries in terms of employment
structure is the key point of wage reform in Japan, which has been overlooked until now.
The way to do this is to establish a mechanism for the transformation and development of people who
have been working in service, sales, clerical, and support positions into professionals, engineers, and associate
professionals, including digital human resources.
言語 en
書誌情報 ja : 九州女子大学紀要
en : Bulletin of Kyushu Women's University

巻 60, 号 2, p. 15-24, 発行日 2024-02-28
出版者
出版者 九州女子大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1884-0159
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12452639
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Ver.1 2024-07-06 01:44:08.353156
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