WEKO3
アイテム
文学の授業のパラダイム転換の基盤となった読者論~画一的主題主義から読者論へ~
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000081
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000081373ceee9-7f64-4c7d-a08f-d3f9dce46129
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-10-19 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 文学の授業のパラダイム転換の基盤となった読者論~画一的主題主義から読者論へ~ | |||||||
言語 | ja | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 文学の授業 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 読者論 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 受容美学 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | テクスト | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||
その他のタイトル | Reader theory is the basis for a paradigm shift in literature classes― From uniform thematic theory to reader theory ― | |||||||
言語 | en | |||||||
著者 |
吉田 浩一
× 吉田 浩一
|
|||||||
著者(英) | ||||||||
姓名 | Koichi YOSHIDA | |||||||
言語 | en | |||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | 本研究は、国語教育史において文学の授業のパラダイム転換1の基盤となった読者論は、主題読みを否定 する理論であったのかを明らかにすることを目的としている。読者論が導入されてきた1980年代から、文 学の授業において主題読みの問題が提起され、平成10年度改訂学習指導要領においては、主題読みや文学 に偏った詳細な読みからの新たな文学の授業の構築が求められるようになってきた。読者論は簡単に理解で きるものではないと言われているが、その「読み」については主題読みを否定するものであるのか、求めら れる読者の読みはどのように述べられていたのかを論者の主要な理論と我が国の国語教育研究者の見解をも とに明らかにした。 |
|||||||
言語 | ja | |||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | This study aims to clarify whether reader theory, which was the basis of the paradigm shift1 in literature classes in the history of Japanese language education research, was a theory that denied thematic reading. Since the 1980s, when reader theory was introduced, the issue of thematic reading in literature classes has been raised, and the revised curriculum guidelines for 1998 called for the construction of new literature classes based on thematic reading and detailed reading that is biased toward literature. It is said that reader theory is not easy to understand, but this study clarified whether its “reading” denies thematic reading and how the required reader reading was described, based on the main theories of the authors and the views of Japanese language education researchers. |
|||||||
言語 | en | |||||||
bibliographic_information |
ja : 九州女子大学紀要 巻 61, 号 1, p. 1-9, 発行日 2024-09-30 |
|||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 九州女子大学 | |||||||
言語 | ja | |||||||
item_10002_source_id_9 | ||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||
収録物識別子 | 1884-0159 | |||||||
item_10002_source_id_11 | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12452639 |