ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 九州女子大学紀要
  3. 61巻1号

文学の授業のパラダイム転換の基盤となった読者論~画一的主題主義から読者論へ~

https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000081
https://kyujyo.repo.nii.ac.jp/records/2000081
373ceee9-7f64-4c7d-a08f-d3f9dce46129
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo61-1-1.pdf kiyo61-1-1.pdf (2.5 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-10-19
タイトル
タイトル 文学の授業のパラダイム転換の基盤となった読者論~画一的主題主義から読者論へ~
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 文学の授業
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 読者論
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 受容美学
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 テクスト
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル Reader theory is the basis for a paradigm shift in literature classes― From uniform thematic theory to reader theory ―
言語 en
著者 吉田 浩一

× 吉田 浩一

ja 吉田 浩一

Search repository
著者(英)
姓名 Koichi YOSHIDA
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は、国語教育史において文学の授業のパラダイム転換1の基盤となった読者論は、主題読みを否定
する理論であったのかを明らかにすることを目的としている。読者論が導入されてきた1980年代から、文
学の授業において主題読みの問題が提起され、平成10年度改訂学習指導要領においては、主題読みや文学
に偏った詳細な読みからの新たな文学の授業の構築が求められるようになってきた。読者論は簡単に理解で
きるものではないと言われているが、その「読み」については主題読みを否定するものであるのか、求めら
れる読者の読みはどのように述べられていたのかを論者の主要な理論と我が国の国語教育研究者の見解をも
とに明らかにした。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study aims to clarify whether reader theory, which was the basis of the paradigm shift1 in literature
classes in the history of Japanese language education research, was a theory that denied thematic reading.
Since the 1980s, when reader theory was introduced, the issue of thematic reading in literature classes has
been raised, and the revised curriculum guidelines for 1998 called for the construction of new literature classes
based on thematic reading and detailed reading that is biased toward literature. It is said that reader theory is
not easy to understand, but this study clarified whether its “reading” denies thematic reading and how the
required reader reading was described, based on the main theories of the authors and the views of Japanese
language education researchers.
言語 en
bibliographic_information ja : 九州女子大学紀要

巻 61, 号 1, p. 1-9, 発行日 2024-09-30
出版者
出版者 九州女子大学
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1884-0159
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12452639
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-10-19 01:44:17.833338
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3